Google news without Belgian news

The Belgian court of Justice has ordered Google News to remove all feeds of Belgian newspapers and journalists. This news was broken by Chilling Effects:

…to withdraw the articles, photographs and graphic representations of Belgian publishers of the French – and German-speaking daily press, represented by the plaintiff, from all their sites (Google News and “cache” Google or any other name within 10 days of the notification of the intervening order, under penalty of a daily fine of 1,000,000.- € per day of delay;

The original court order, in French and dating from September 5th, can be found here (pdf). Google News seems to be charged with violating laws concerning copyright (publishing of headlines and first paragraphs) and databases (publishing cached articles after they have been retired by editors). If I understand the Belgian and Dutch press correctly, the court order concerns only publications in French and German as Dutch-language publishers have already had their headlines removed from Google News. It is possible that publishers will use this court order to negotiate, in which case Google News could eventually be forced to share its advertising revenues with the respective publishers.

3 thoughts on “Google news without Belgian news

  1. If you use you will only get the default English language headlines, but gets you Dutch headlines.

    What the Dutch artikel you refered to actualyl says is that the case Dutch publishers brought against Google has been refered to the EU, which had not had any results so far.

  2. Martin, I had another look. Aren’t we mixing up the Dutch press in The Netherlands and the Dutch-language press in Belgium?

    “De Belgische krant De Morgen bericht dat het alleen gaat om de titels van Franstalige en Duitstalige dagbladuitgevers. De Nederlandstalige titels, verenigd in Rerocopy, hadden Google al gevraagd om hun titels niet mee te nemen in Google News. Dat is mogelijk”

    So, to summarize, the Dutch-language press in Belgium had already asked to remove their headlines. The Dutch press in The Netherlands is now being dealt with by the EU.

    And the media group mentioned in the Dutch article is not Rerocopy but Reprocopy, if I am not mistaken.

Comments are closed.